Εργασίες Μαθητών

 

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΆΜΜΑΤΑ 2013-2014

 

Στα πλαίσια των  πολιτιστικών προγράμματων της Α΄ Λυκείου εκπονήθηκαν πέντε (5) προγράμματα για κάθε τμήμα της Α΄ Λυκείου. Συγκεκριμένα:

 Α1:  Η Αργολίδα του μύθου και της Ιστορίας: Μυκήνες -  Άργος ? Τίρυνθα

Οι μαθητές ασχολήθηκαν με τις εξής θεματικές ενότητες:

·         Διοικητική και κοινωνική οργάνωση

·         Στρατιωτική οργάνωση

·         Θρησκεία

·         Ανάκτορα

·         Τείχη

·         Τάφοι

·         Τέχνες

·         Γραφή

·         Άργος (πυραμίδα)-αρχαία Τίρυνθα- Λέρνη

  Α2: Ναύπλιο: Πολιτιστική περιδιάβαση στο χθες και στο σήμερα 

Στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος, οι μαθητές του τμήματος Α2 ασχολήθηκαν με την ιστορία του Ναυπλίου, τα μνημεία του (Οχυρά, ναοί, δημόσια κτήρια, πλατείες) και τους αρχαιολογικούς χώρους της πόλης και της γύρω περιοχής. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τους χώρους με τους οποίους ασχολήθηκαν κατά την εκεί επίσκεψή μας

Α3: Δελφοί, ο ομφαλός της γης: ο ρόλος του Ιερού στον αρχαίο κόσμο (πολιτικός, πολιτιστικός, θρησκευτικός)

Στα πλαίσια του προγράμματος οι μαθητές διερεύνησαν κάποιες πτυχές του μαντείου των Δελφών, όπως τον πολιτικό και πολιτιστικό του ρόλο στον αρχαίο κόσμο, καθώς και τη θρησκευτική του σημασία και επιρροή.

Α4:  Επίδαυρος: το παρελθόν συναντά το παρόν «επί σκηνής»

    Οι μαθητές ασχολήθηκαν με τις ακόλουθες θεματικές ενότητες :

·         Ιστορία του Αρχαίου Ελληνικού θεάτρου-Μεγάλοι δραματικοί ποιητές

·         Αρχιτεκτονική  και τεχνολογία του Αρχαίου θεάτρου

·         Αρχαίο θέατρο Επιδαύρου- Ακουστική

·         Θρησκεία και Αρχαίο Δράμα

·         Παραστάσεις αρχαίου δράματος από την αρχαιότητα έως σήμερα

Α5: Ευδαίμων Λακεδαίμων: από την αρχαία Σπάρτη στον μεσαιωνικό Μυστρά

 

Συμμετείχαν συνολικά 17 μαθητές που χωρισμένοι σε ομάδες ανέλαβαν την διερεύνηση θεμάτων σχετικών με την «Αγωγή των παιδιών» και τη «θέση της γυναίκας» στην Αρχαία Σπάρτη. Αναζήτησαν επίσης πληροφορίες για τον Λεωνίδα και τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, και συγκέντρωσαν στοιχεία για την μεσαιωνική πολιτεία του Μυστρά, την οποία μάλιστα περιδιαβήκαμε κατά την εκεί επίσκεψή μας 

 

ΣΧΟΛΕΙΑ ΣΤΗ ΔΥΣΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΗ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Ο  σκοπός αυτής της ερευνητικής εργασίας ήταν να γνωρίσουμε τα εκπαιδευτικά συστήματα τα οποία θεωρούνται πρότυπα διεθνώς και οι μαθητές των οποίων καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις των διαγωνισμών PISA(ένας οργανισμός του ΟΟΣΑ όπου 15χρονοι μαθητές από 40 χώρες του κόσμου εξετάζονται σε κοινά θέματα και που αποτυπώνει τις επιδώσεις τους αναφορικά με τις γνωστικές τους δεξιότητες) και στη συνέχεια συγκρίνουμε το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα εστιάζοντας στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Τις δύο πρώτες θέσεις καταλαμβάνουν η Φιλανδία και η Νότια Κορέα, δύο χώρες με έντονες διαφορές μεταξύ τους. Συνολικά στην πρώτη δεκάδα συμπεριλαμβάνονται άλλες τρείς Ασιατικές χώρες (Κίνα, Ιαπωνία και Σιγκαπούρη) τρείς ακόμα ευρωπαϊκές χώρες (Ην. Βασίλειο, Ολλανδία, Ελβετία). Μέσα στην πρώτη δεκάδα είναι επίσης και η Νέα Ζηλανδία και ο Καναδάς. Η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία δεκάδα καταλαμβάνοντας την 31η θέση.

Εξετάζοντας τις δυο χώρες με το αποτελεσματικότερο εκπαιδευτικό σύστημα, δηλαδη η Φιλανδία και ι Ν.Κορέα παρατηρεί κανεις ουσιώδης διαφορές. Ωστόσο, και οι δυο χωρες διακρινονται από καποια χαρακτηριστικά που αποδεικνυονται καθοριστικα για την αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών τους συστηματων. Το πρωτο εγκειται στην βαρυτητα που αποδιδεται στην διδασκαλια και στις προσπάθειες για την σωστή κατάρτιση και επιμορφωση του διδακτικου προσωπικου. Το δευτερο εχει να κανει με ένα κοινο πολιτιστικο χαρακτηριστικο : και οι δυο κοινωνιες είναι εξαιρετικα υποστηρικτικες οσον αφορα στιν εκπαιδευση καθως η διάχυση της μάθησης συνιστά ηθικό σκοπό του πολίτικου και κοινωνικού συστήματος.

Στην συνεχεια θα δουμε τα αποτελεσματα της ερευνας μας αναφεροντας τα βασικα χαρακτηριστικα των εκπαιδευτικων συστηματων της Φιλανδιας , Ν.Κορεας και Ελλαδος 

ΦΙΛΑΝΔΙΑ

«Χαλαρο» μη ανταγωνιστικο συστημα με αφθονο ελευθερο χρονο για τους μαθητες που προσαρμοζεται στις πραγματικες αναγκες των μαθητων ? εχει μαθητοκεντρικο χαρακτηρα.

Ο χρονος που αφιερωνει ενας μαθητης στην μελητη μετα το τελος της σχολικης ημερας είναι ελαχιστος .

Βασικο μελημα των καθηγητων είναι να μην προκαλουν στρες στους μαθητες.  Η εμφαση διδεται σε αυτά που μπορουν να κανουν οι μαθητες και όχι σε αυτά που δν μπορουν .Οι δυνατοτητες τους εχουν μεγαλυτερη σημασια από τις αδυναμιες τους.

Τα σχολεια δεν είναι υποχρεωμενα να δινουν ελενχους με τις επιδοσεις των μαθητων παρα μονο στα δυο τελευταια χρονια της δευτεροβαθμιας εκπαιδευσης.

Το βαρος δινεται στην αναπτυξη της κριτικης σκεψης και όχι στην αποστιθιση.

Σκοπος του σχολειου είναι ι ανιχνευση των κλισεων και των δυνατοτητων των παιδιων.

Οι μαθητες σπανια δινουν εξετασεις μεχρι να φτασουν στην εφηβεια.

Το φιλανδικο εκπαιδευτικο συστημα εχει ως σκοπο την προσφορα πολλαπλων ευκαιριων ετσι ώστε να αποκτησουν  γνωσεις αλλα και να ανακαλυψουν και να καλλιεργισουν τις ικανοτητες τους τα ιδια τα παιδια. Προβλεπει και αντιμετωπίζει κάθε αναγκη και αδυναμια σεβομενο τις ατομικες διαφορες και επιδιωκει να αξιοησει κάθε ατομο χωρις αποκλεισμους .

Όλα τα παιδια της χωρας εχουν τις ιδιες συνθηκες μαθησης. Οι μαθητες επιλεγουν τον μεγαλυτερο αριθμο μαθηματων με αποτελεσμα να εχει ο κάθε μαθητης το δικο του προσωπικο προγραμμα .

Η παιδεια είναι εντελως δωρεαν μεχρι και την αποφοιτηση από το Πανεπιστημιο ή το Πολυνετχνιο. Δωρεαν δεν παρεχεται μονο η παιδεια αλλα και ολες οι κοινωνικες υπηρεσιες που συνδεονται με αυτην (ψυχολογοι, κοινωνικοι λειτουργοι, ιατρονοσηλευτικο προσωπικο, ειδικοι για τον επαγγελματικο προσανατολισμο).

Τα σχολεια είναι πληρως εξοπλισμενα αφου διαθετουν βιβλιοθηκες , Η/Υ σε κάθε αιθουσα, διαδραστικους πινακες, εσωτερικα γυμναστηρια ,αιθουσες εκδηλωσεων,εργαστηρια και τραπεζαριες οπου παρεχεται στους μαθητες δωρεαν σιτιση .Καθε μαθημα γινεται σε διαφορετικη αιθουσα ειδικα διαμορφωμενη και εξοπλισμενη . Τα βιβλια και η γραφικη υλη παρεχονται δωρεαν στους μαθητες.

Η πολιτεια δινει μονο γενικες κατευθυντηριες γραμμες για το προγραμμα σπουδων.

ΟΙ μαθητες με μαθησιακες δυσκολιες μπαινουν σε προγραμμα ενισχυτικης διδασκαλιας .

Τα κρητιρια της προσληψης των εκπαιδευτικων είναι πολύ αυστηρα .

Ολοι οι εκπαιδευτικοι στην Φιλανδια οφειλουν να εχουν αποκτησει μεταπτυχιακο το οποιο επιχορηγειται πληρως .

 

Οι αποδοχες των εκπαιδευτικων στην Φιλανδια προσεγγιζουν τον μεσο μισθο εργαζομενων με πανεπιστημιακη μορφωση

 

Για την Βυζαντινή Αυτοκρατορία (330-1453) η εκπαιδευτική πολιτική υπήρξε βασική επιδίωξη με σκοπό την διατήρηση και την ανάπτυξη της πολιτισμικής ταυτότητας και κληρονομιάς όπως αυτή διαμορφώθηκε ως συνδυασμός ελληνικών, ελληνιστικών, ρωμαϊκών και χριστιανικών πολιτισμικών στοιχείων. Αυτοκράτορας και Εκκλησία υπήρξαν βασικοί πυλώνες για την εφαρμογή αυτής της εκπαιδευτικής πολιτικής. Ανεξαρτήτως της κρατικής μέριμνας ο πολίτης της αυτοκρατορίας έφερε μία ιδιαίτερη αίσθηση της ανωτερότητας της παιδείας του και παράλληλα θεωρούσε όλους όσοι δεν κατείχαν παρόμοια πολιτισμικά χαρακτηριστικά ελαττωματικούς ή και ανίκανους.

 

 ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 

Στα πλαίσια των περιβαλλοντικών- πολιτιστικών προγραμμάτων 2013-2014 το τμήμα Β1 του 1ου ΓΕΛ Πτολεμαιδας  με συντονιστές καθηγητές τον Κουρκούτη Μανώλη και Χατζησάββα Δημήτρη, υλοποίησε πολιτιστικό πρόγραμμα με θέμα ¨ Η γνώση της Βυζαντινής ιστορίας μέσω της βιωματικής προσέγγισης στα μνημεία, μουσεία και εκκλησίες της Κωνσταντινούπολης¨.

Το πρόγραμμα περιέλαβε τη συγκεντρωτική εργασία των ομάδων πάνω στο βυζαντινό πολιτισμό της Πόλης ,την επίσκεψη των συμμετεχόντων στην Πόλη με επισκέψεις σε όλα τα Βυζαντινά μουσεία και μνημεία και την τελική παρουσίαση με τη μορφή powerpoint σε καθορισμένη μέρα και ώρα από τον υπεύθυνο Σχολικών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.

 

Η ΕΥΡΩΠΗ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΗΝ ΑΣΙΑ «πάνω» ΚΑΙ «κάτω» ΑΠΟ ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑΣ

Αφορμή για την επιλογή του θέματος από τους μαθητές στάθηκε το γεγονός των εγκαινίων της υποθαλάσσιας σήραγγας στην γειτονική μας Κωνσταντινούπολη που συνδέει την Ευρώπη με την Ασία σε λίγα λεπτά με όλες τις συνέπειες θετικές ή αρνητικές που μπορεί να υπάρξουν. Οι μαθητές εντυπωσιασμένοι από την εξέλιξη της τεχνολογίας αποφάσισαν να ασχοληθούν με την επίδραση της στα μέσα μεταφοράς, αντιπαραθέτοντας την επικοινωνία δύο μεγάλων ηπείρων< πάνω> (Α? μέρος Γέφυρες)και <κάτω> από τη θάλασσα( Β? μέρος υποθαλάσσιες σήραγγες.)

ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΣΥΝΝΕΦΟΠΟΥΛΟΥ ΖΑΦΕΙΡΙΑ

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ : ΜΟΥΡΑΤΙΔΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ

ΤΜΗΜΑ : Β4

 

 Στο  πλαίσιο των πολιτιστικών προγραμμάτων της Β΄ Λυκείου του 1ου Γενικού Λυκείου Πτολεμαΐδας, για τη σχολική χρονιά 2013-2014,  υλοποιήθηκαν τέσσερα προγράμματα για κάθε τμήμα της Β΄ Λυκείου. Το πρόγραμμα του Β3 ήταν:

«Οι συνοικίες των Ελλήνων στην Κωνσταντινούπολη»

Οι μαθητές ασχολήθηκαν με τα εξής θεματικές ενότητες:

·         Ιστορική  αναδρομή

·         Ελληνικές συνοικίες της Κωνσταντινούπολης

·         Εντυπώσεις μαθητών από την επίσκεψη στην Κωνσταντινούπολη

Με τις θεματικές ενότητες ασχολήθηκε το σύνολο του  τμήματος δηλ. 24 μαθητές.

Συντονιστής προγράμματος: Ιωαννίδου Δέσποινα ΠΕ11

Βοηθός καθηγήτης: Αναγνώστου Μάρκος ΠΕ03